OR

Jaarbeurs door de ogen van de Ondernemingsraad

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met onze sterkste eigenschap: onze mensen. Mathijs de Vries is accountmanager gastevenementen en Frank van Hal is senior contentmarketeer van de vakbeurzen BouwBeurs en VSK. Beide gepassioneerde collega’s nemen naast hun werkzaamheden ook zitting in de Ondernemingsraad (OR) bij Jaarbeurs. 

De waardevolle stem binnen Jaarbeurs
De Ondernemingsraad (OR) speelt een cruciale rol bij Jaarbeurs. “Eigenlijk zijn we een soort brug tussen de directie en onze medewerkers”, vertelt Mathijs die al bijna drie jaar lid is van de OR. Samen met zeven andere collega’s vertegenwoordigen Mathijs en Frank de belangen van alle Jaarbeursmedewerkers. Ze komen regelmatig samen om onderwerpen te bespreken en beslissingen te nemen. Frank vertelt: “We zetten met alle collega’s fantastische beurzen en evenementen neer, maar achter de schermen gebeurt er ook veel. Organiseren vind ik heel leuk, maar voor mijn gevoel mag ik ook wel eens wat terugdoen voor dit mooie bedrijf. Daarom heb ik me enige tijd geleden verkiesbaar gesteld. En dan moet je je collega’s nog zo ver krijgen dat ze op je gaan stemmen.”

“Het is geen spel, je bent bezig met het uitvoeren van een wet.”

Binnen de OR bouwen Mathijs en Frank samen aan de toekomst van Jaarbeurs. “Je doet stiekem enorm veel kennis op van je werk, maar dan vanuit een ander perspectief dan vanuit je functie. Ik voel me een voelspriet van zowel onze medewerkers als onze directie. Zo krijg ik met enorme regelmaat vragen. Deze komen binnen bij het koffieapparaat, op de beursvloer of bij onze maandelijkse Jaarbeursborrel. Ook hebben we een speciaal OR panel. Dit is een groep van 30 collega’s waar we feedback ophalen door middel van enquêtes. Op basis van al deze input zetten wij onderwerpen op de agenda”, vertelt Mathijs. 

Een intern adviesbureau op heel veel thema’s
Meerdere keren per jaar zit de OR aan tafel met de directie. Onderwerpen die aan bod komen gaan over arbeidsomstandigheden, organisatieveranderingen, pensioenkeuzes, ontwikkeling, diversiteit en inclusie en nog veel meer. Binnen de OR leert Frank nog meer van Jaarbeurs kennen en nog veel meer van zijn collega’s. “Wat zit collega’s dwars, wat vinden ze goed? Ook worden we meegenomen in strategische richtingen van de directie. We zitten dichter op het vuur dan je denkt. We worden echt bij van alles betrokken. Van nieuwbouw, tot parkeerterreinen en bakken vol met wetgeving.” 

“Je bent niet alleen een gave beurs of tof event aan het bouwen, we bouwen met elkaar aan de toekomst!”   

Om zitting te nemen in de OR is het volgens Mathijs en Frank belangrijk dat je dingen kan filteren en signaleren. “We worden snel benaderd door collega’s, dat is een enorm goed teken. Er zijn zat onderwerpen waarover mensen bij ons aankloppen. Belangrijk is om daarbij goed aan te voelen wat prioriteit heeft. Zodra meerdere collega’s tegen dezelfde dingen aanlopen, wordt het een onderwerp op de agenda”, vertelt Mathijs.  

Van kandidaat tot volwaardig OR-lid
Iedere twee jaar zijn er OR-verkiezingen. Meestal zitten in de OR vier collega’s die er al lang in zitten en worden er vijf nieuwe collega’s aangesteld. Zo gaat er geen enkele kennis en ervaring verloren. De OR krijgt een speciale training waar de OR-leden de basisspelregels van de Wet op de Ondernemingsraden (WOR) worden voorgeschoteld. Frank licht toe: “Vanuit de theorie krijg je een deep dive in de organisatie. Het is enorm inspirerend. Nu ik in de OR zit, voel ik dat ik ‘Samen bouw aan de toekomst’. Dit is dan wel de slogan van BouwBeurs waar ik al jaren de marketing voor doe, maar zo voelt het ook als lid van de OR!”

“Je voelt je verantwoordelijk voor Jaarbeurs, klanten en collega’s – daar heb je invloed op in de OR.” 

Blogs

OR
Blog

Jaarbeurs door de ogen van de Ondernemingsraad

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met onze sterkste eigenschap: onze mensen. Mathijs de Vries is accountmanager gastevenementen en Frank van Hal is senior contentmarketeer van de vakbeurzen BouwBeurs en VSK. Beide gepassioneerde collega’s nemen naast hun werkzaamheden ook zitting in de Ondernemingsraad (OR) bij Jaarbeurs.
Lees meer
tips congreshacks fleur lieke
Blog

Congreshacks: 3 essentiële tips voor een goede voorbereiding van je event

Een evenement organiseren is niet alleen leuk om te doen, het kan ook bijdragen aan het versterken van relaties, het opbouwen van je merk, groei stimuleren… Maar laten we eerlijk zijn: het kan ook behoorlijk stressvol zijn, vooral als je het niet vaak doet. Maak daarom eens kennis met de Jaarbeurs Congrescoaches. Vanuit hun jarenlange ervaring delen zij zogenaamde congreshacks die het organiseren van je event meteen makkelijker maken. In dit artikel nemen we je mee in de 3 essentiële onderdelen van een goede voorbereiding. Want een goede voorbereiding is het halve werk de eerste stap richting een succesvol evenement!
Lees meer
xxxx
Blog

Jaarbeurs door de ogen van Hidde Paauw

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met onze sterkste eigenschap: onze mensen. Hidde Paauw is Event Operations Manager en helpt klanten om succesvol evenementen te organiseren.
Lees meer
FleurvandenBerg Accountmanager Congressen Jaarbeurs
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Fleur van den Berg

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Fleur van den Berg is account- en eventmanager congressen en is lid van het ‘Jaarbeurs Green Team’. Ze adviseert klanten en medewerkers graag hoe ze een duurzaam event kunnen organiseren.
Lees meer
Elsbeth
Blog

Online reis van onze exposanten in kaart

Bij Koninklijke Jaarbeurs brengen we continu verbeteringen aan om samen met onze exposanten nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. Eén van die manieren is onze focusgroep/klantarena, waarbij we een groep exposanten uitnodigen om met elkaar en met ons over een specifiek onderwerp de diepte in te gaan en ervaringen te evalueren. Het onderwerp was deze keer het MyJaarbeurs portaal. Hét online platform waar exposanten hun deelname kunnen voorbereiden. We nodigden tien exposanten uit om hun ervaringen met ons te delen tijdens een klantfocusgroep.
Lees meer
Bo scheermeijer
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Bo Scheermeijer

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Bo Scheermeijer is Supervisor Hospitality en doet z’n best elke dag tenminste één iemand te verrassen met zijn positieve energie.
Lees meer