Online impact maken

Online event organiseren? Hieruit kun je kiezen

De een vindt het een fantastisch alternatief, de ander noemt het noodzakelijk kwaad. Hoe dan ook: een online event is een veilige manier om elkaar te ontmoeten. Overweeg je een online event te organiseren, maar weet je niet precies in welke vorm? Ontdek de verschillende mogelijkheden. 

Verschil hybride event en online event

Laten we beginnen met het verschil tussen een online event en een hybride event. Zelfs in de industrie worden deze termen namelijk nog door elkaar gebruikt. Binnen Jaarbeurs bedoelen we een hybride event wanneer we te maken hebben met zowel fysieke deelnemers, als mensen die (live) achter een scherm meedoen. Hier komen online en offline als het ware samen.

Bij een online event zijn er enkel online deelnemers. Dit type event kent verschillende vormen. Uiteraard lopen er mensen op de productievloer of in de studio, maar dit zijn geen deelnemers. Zij horen bij het productieteam of vervullen een gastrol binnen het programma.  

Dus in het kort: 

  • Een online event heeft online deelnemers
  • Een hybride event heeft online én fysieke deelnemers
hybride evenement organiseren bij Jaarbeurs Studios - live en online komen samen

Soorten online events

Er zijn verschillende soorten events die je online kunt organiseren. Denk aan een online meeting via Zoom of Teams. Deze organiseer je simpelweg vanuit je luie stoel. Je kunt het echter ook wat groter aanpakken.

Dit zijn de 7 meest gebruikte online events: 

  • Hybride
  • Talkshow
  • Webinar
  • Keynote
  • Online congres
  • Awarduitreiking 
  • Online show

Hybride 

Een hybride evenement slaat een brug tussen online en offline deelnemers. Hoewel het eenvoudig klinkt, is het organiseren van een hybride vorm vrij intensief. We horen je denken: ‘Gewoon een livestream van het event maken, toch?’ Maar het tegenovergestelde is waar.

Bij een hybride event maak je namelijk niet één, maar twee programma’s. En dat vraagt veel tijd en energie. Enkel het aanbieden van een livestream via een camera in de hoek, is een dooddoener voor online deelnemers. Tegelijkertijd is het voor live deelnemers storend als ze continu tegen camera’s aankijken. Spannend en nieuw, maar wat ons betreft wel absoluut het event van de toekomst. 

 

“Hybride is meer dan alleen een livestream aanbieden”

Talkshow

Een talkshow is – de naam zegt het al – een praatprogramma. Denk hierbij aan een dagvoorzitter of presentator met gasten rondom een tafel. Je kunt de hele talkshow vooraf opnemen. Maar: wil je van de kijkers, deelnemers maken? Dan moet je interactie met hen aangaan.  En dat kan natuurlijk makkelijker in een live-uitzending. Geef hen bijvoorbeeld mogelijkheid om vragen in te sturen die je direct aan de gasten stelt. 

De truc van een goede talkshow is afwisseling. Varieer eens met: 

  • Muziek
  • Cabaret
  • Een artiest
  • Vooraf opgenomen reportages 
  • Pauzes
Online evenement organiseren bij Jaarbeurs Studio

Webinar

Wil je een presentatie, lezing of workshop geven? Dan past een webinar het best bij je wensen. Het woord webinar is een samenvoeging van de woorden ‘web’ en ‘seminar’. Webinars worden vaak gebruikt voor interne communicatie, productlanceringen, leadgeneratie of een e-learning. Vaak wordt er gezegd dat er bij een webinar geen interactie mag zijn tussen spreker en deelnemers. Dat is niet waar. Bij een webinar is interactie weliswaar niet het hoofddoel, maar het is zeker wel mogelijk. 
 

Keynote

Bij een keynote spreekt of presenteert er één iemand. Het is mogelijk om meerdere sprekers aan het woord te laten binnen een uitzending, maar nooit tegelijkertijd. Bij een keynote event draait het echt om een podium te geven aan een expert. Denk bijvoorbeeld aan de TEDtalks, waarbij mensen een persoonlijke boodschap overdragen aan een groot publiek. Een keynote event wordt gebruikt om kijkers wakker te schudden en te inspireren.   

Online congres

Een congres is een grootschalige bijeenkomst met een thema. Vaak vakinhoudelijk, en met een duidelijk hoofddoel: informatie verspreiden. Congressen kenmerken zich door plenaire sessies, break-outs, een beursvloer en bijvoorbeeld een netwerkmogelijkheid. Het is dé manier om gelijkgestemden te ontmoeten en informatie te ontvangen. En dat kan ook gewoon allemaal online – zelfs tot aan een digitale beursvloer aan toe!

De mogelijkheden bij een online congres zijn net zo uitgebreid als bij een fysiek congres. Dus ben je op zoek naar een goed alternatief voor een fysiek congres en ben je bang dat je moet inleveren op bepaalde onderdelen? Dat hoeft niet. Je kunt het hele congres online organiseren. 

“Congressen kunnen van A tot Z online plaatsvinden."

online evennement organiseren - congres online in opnamestudio van Jaarbeurs Studios

Awarduitreiking

Door de coronamaatregelen zijn er veel awarduitreikingen geannuleerd. Hoewel een vakjury vaak nog steeds de prijs toekent, wordt het daadwerkelijke uitreiken uitgesteld. En dat is zonde, want juist in tijden van crisis is het goed om iemand een schouderklopje of waardering te geven. Toch kan een awarduitreiking ‘gewoon’ online. Vaak is het als onderdeel van een groter geheel, maar het leent zich ook goed als een opzichzelfstaande uitzending. Het kan als volledige show met entertainment, maar ook in een talkshowsetting waarbij genomineerden geïnterviewd worden.

Online show

Een online show is als het ware een televisieshow, maar dan online. Bij een online show trek je álles uit de kast. Zie het als een filmachtige set, waarbij je eventueel schakelt tussen live materiaal en vooraf opgenomen content. Sprekers, muziek, interviews, talkshow en/of een awarduitreiking: het kan allemaal in één uitzending. Eigenlijk zijn er geen regels, zolang het maar barst van de interactie, beleving en creativiteit. Kort gezegd: alles wat je niet in een hokje kan plaatsen, kan dus een online show zijn. Leef je uit! 

online show event organiseren bij Jaarbeurs Studio

Wil jij binnenkort ook een online event organiseren?

Neem eens een kijkje bij Jaarbeurs Studio: dé professionele basis om een online event op te nemen of live te streamen.

Blogs

FleurvandenBerg Accountmanager Congressen Jaarbeurs
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Fleur van den Berg

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Fleur van den Berg is account- en eventmanager congressen en is lid van het ‘Jaarbeurs Green Team’. Ze adviseert klanten en medewerkers graag hoe ze een duurzaam event kunnen organiseren.
Lees meer
Elsbeth
Blog

Online reis van onze exposanten in kaart

Bij Koninklijke Jaarbeurs brengen we continu verbeteringen aan om samen met onze exposanten nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. Eén van die manieren is onze focusgroep/klantarena, waarbij we een groep exposanten uitnodigen om met elkaar en met ons over een specifiek onderwerp de diepte in te gaan en ervaringen te evalueren. Het onderwerp was deze keer het MyJaarbeurs portaal. Hét online platform waar exposanten hun deelname kunnen voorbereiden. We nodigden tien exposanten uit om hun ervaringen met ons te delen tijdens een klantfocusgroep.
Lees meer
Bo scheermeijer
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Bo Scheermeijer

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Bo Scheermeijer is Supervisor Hospitality en doet z’n best elke dag tenminste één iemand te verrassen met zijn positieve energie.
Lees meer
TechniShow team 2024
Blog

Een dorp bouwen met Nicole van Leeuwen in de Wereld van Jaarbeurs

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Nicole van Leeuwen is Senior Account Manager van de vakbeurs TechniShow en is verantwoordelijk voor sales, van begin tot eind. We zetten onze bouwhelm op en lopen met Nicole de beursvloer op terwijl zij ons vertelt hoe ze van een bouwtekening een dorp creëert.
Lees meer
Rachel Jankowsky
Blog

Achter op de motor bij Rachel Jankowsky in de Wereld van Jaarbeurs

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Rachel Jankowsky is beursmanager MOTORbeurs Utrecht en Kampeer & Caravan Jaarbeurs en is financieel en commercieel eindverantwoordelijk voor beide beurzen. We stappen achter op de motor bij Rachel en ze vertelt hoe ze van haar passie haar werk heeft gemaakt.
Lees meer
Nina van der Knaap WEY lid
Blog

Werken in de Wereld van Jaarbeurs; hoe is dat eigenlijk? Lid van personeelsvereniging vertelt

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. Ons sterkste punt? Onze mensen. Want samen zijn we Jaarbeurs. Elke dag zetten we ons in om te zorgen dat een bezoek aan onze locatie bijzonder wordt. Maar … hoe is het eigenlijk als je zelf in de Wereld van Jaarbeurs werkt? Zijn er voor medewerkers ook van die betoverende feestjes, evenementen en borrels? Nina van der Knaap (lid van personeelsvereniging WEY) vertelt er meer over.
Lees meer