Trends in online events 2022 - Jaarbeurs Blog

Online events in 2022: dit zijn de trends om in de gaten te houden

Wel of niet door laten gaan...een maximaal aantal mensen op locatie of toch maar alles online? 2021 was een verwarrend jaar waar we continu aan het puzzelen waren met mogelijkheden. Online events schoten als paddenstoelen uit de grond. We werden massaal gedwongen buiten de gebaande paden te treden en bedachten nieuwe oplossingen. Wat heeft 2022 voor ons in petto? 

Als er iets duidelijk werd de afgelopen jaren was het wel de drang naar contact. Pandemie of niet, we blijven mensen die met elkaar zoeken naar verbinding.

Corona dwong ons om alternatieven te vinden om toch met elkaar te communiceren. Juist in tijden van crisis. Maar ook als het wel weer kan, we gaan nooit meer terug naar het oude normaal.

Online events are here to stay. En ze worden groter, mooier en creatiever. Dit zijn de trends voor online events in 2022. 

online show event organiseren bij Jaarbeurs Studios

1.    Maximaliseer beleving

In 2020 kwam je er misschien nog mee weg: een livestream vanuit de woonkamer, haperend beeld of ontbrekend geluid. Daar kwam al snel een einde aan. Bedrijven gingen experimenteren met mogelijkheden en de trukendoos werd volledig opengetrokken. Events werden beter opgezet, meer uitgedacht en online was veel meer mogelijk. In 2022 zal de focus nóg meer op beleving liggen. Audiovisuele concepten, complete filmsets of een talkshow met intermezzo’s van improviserende artiesten; het is allemaal geoorloofd. Als het maar bijdraagt aan de beleving van de online deelnemer. Bigger. Better. Bolder. 

2.    Maak je event hybride

Toen de maatregelen voorschreven dat er een maximaal aantal mensen bij elkaar mocht komen, opende dat de ogen van eventorganisatoren. Het betekende namelijk dat ze deelnemers moesten teleurstellen. De oplossing: hun fysieke event streamen. En wat bleek? Het werkte. Sterker nog, er gingen deuren open die eerder gesloten bleven. Wij verwachten dat hybride events de norm worden in 2022. Je zit immers niet meer vast aan een capaciteit en iedereen kan altijd en overal een event bijwonen. Ideaal voor de twijfelaars. 

 

Maximale capaciteit is geen issue meer bij een hybride event  

hybride evenement organiseren bij Jaarbeurs Studios - live en online komen samen

3.    Neem je content van tevoren op

Online events is net als televisie maken. Dus het is niet gek dat ook hier een deel van tevoren wordt gefilmd, terwijl een ander deel live plaatsvindt. Bijvoorbeeld het tonen van een korte reportage tijdens een plenaire sessie. Of een interview dat al op de plank ligt. Voor de bezoeker lijkt het of alles verloopt via een liveverbinding. In werkelijkheid is het interview van tevoren opgenomen en stelt de presentator de vragen nogmaals tegen een scherm. Het maakt je event meer planbaar.

 

Vooraf content opnemen = inspelen op onverhoopte omstandigheden 

 

4.    Trigger de community

Toegegeven, dit is meer een kans voor evenementen die niet online kunnen. Bijvoorbeeld dance-events met een grote achterban. Door de crisis mogen deze groepen niet samenkomen. Maar een community moet wel getriggerd blijven, anders valt deze om. Thunderdome besloot de merchandise, die normaal gesproken alleen tijdens het event te koop is, online aan te bieden op vaste tijdstippen. Leden konden op volgorde van membership aansluiten in een digitale wachtrij en zo toch de merchandise kopen. 

Thunderdome ging online de engagement met hun fans aan

Thunderdome 2019 in Jaarbeurs

Hulp nodig met het uitvoeren van trends voor online events? 

Bij Jaarbeurs houden we alle trends nauwlettend in de gaten. Elke dag gaan we op zoek naar nieuwe manieren om mensen met elkaar te verbinden. Zo kunnen we evenementen nog mooier en beter maken. Neem contact op voor de mogelijkheden. We helpen je graag!  

Blogs

FleurvandenBerg Accountmanager Congressen Jaarbeurs
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Fleur van den Berg

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Fleur van den Berg is account- en eventmanager congressen en is lid van het ‘Jaarbeurs Green Team’. Ze adviseert klanten en medewerkers graag hoe ze een duurzaam event kunnen organiseren.
Lees meer
Elsbeth
Blog

Online reis van onze exposanten in kaart

Bij Koninklijke Jaarbeurs brengen we continu verbeteringen aan om samen met onze exposanten nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. Eén van die manieren is onze focusgroep/klantarena, waarbij we een groep exposanten uitnodigen om met elkaar en met ons over een specifiek onderwerp de diepte in te gaan en ervaringen te evalueren. Het onderwerp was deze keer het MyJaarbeurs portaal. Hét online platform waar exposanten hun deelname kunnen voorbereiden. We nodigden tien exposanten uit om hun ervaringen met ons te delen tijdens een klantfocusgroep.
Lees meer
Bo scheermeijer
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Bo Scheermeijer

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Bo Scheermeijer is Supervisor Hospitality en doet z’n best elke dag tenminste één iemand te verrassen met zijn positieve energie.
Lees meer
TechniShow team 2024
Blog

Een dorp bouwen met Nicole van Leeuwen in de Wereld van Jaarbeurs

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Nicole van Leeuwen is Senior Account Manager van de vakbeurs TechniShow en is verantwoordelijk voor sales, van begin tot eind. We zetten onze bouwhelm op en lopen met Nicole de beursvloer op terwijl zij ons vertelt hoe ze van een bouwtekening een dorp creëert.
Lees meer
Rachel Jankowsky
Blog

Achter op de motor bij Rachel Jankowsky in de Wereld van Jaarbeurs

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Rachel Jankowsky is beursmanager MOTORbeurs Utrecht en Kampeer & Caravan Jaarbeurs en is financieel en commercieel eindverantwoordelijk voor beide beurzen. We stappen achter op de motor bij Rachel en ze vertelt hoe ze van haar passie haar werk heeft gemaakt.
Lees meer
Nina van der Knaap WEY lid
Blog

Werken in de Wereld van Jaarbeurs; hoe is dat eigenlijk? Lid van personeelsvereniging vertelt

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. Ons sterkste punt? Onze mensen. Want samen zijn we Jaarbeurs. Elke dag zetten we ons in om te zorgen dat een bezoek aan onze locatie bijzonder wordt. Maar … hoe is het eigenlijk als je zelf in de Wereld van Jaarbeurs werkt? Zijn er voor medewerkers ook van die betoverende feestjes, evenementen en borrels? Nina van der Knaap (lid van personeelsvereniging WEY) vertelt er meer over.
Lees meer