Online evenement organiseren bij Jaarbeurs Studio

Online events: 6 tips om de aandacht vast te houden

KLIK! En met één simpele druk op de knop is een online kijker vertrokken. Bij een online event is de drempel om weg te ‘lopen’ nou eenmaal een stuk lager dan bij een fysiek event. Aan jou, als organisator, de taak om hen geboeid te houden achter dat scherm.

Met deze 6 tips trek je die online deelnemers het scherm in en blijven ze kijken tot de laatste minuut. 

online event organiseren - aandacht vasthouden

Een webinar, talkshow of awarduitreiking; de coronatijd liet zien dat het ook online mogelijk is. En eigenlijk verschilt het organiseren van een online event niet veel met televisie maken. Maar net als bij televisie, is de uitstap groot. Of in ieder geval, veel groter (en makkelijker) dan bij een fysiek event.

Fysieke bezoekers hebben namelijk niet het lef om tijdens een presentatie op te staan en naar de deur te lopen. Maar ze hebben er geen moeite mee om tijdens een online sessie met de muis bewegen naar het rode kruisje in de hoek op het scherm. Tijd om dat te voorkomen met deze tips:  

TIP 1: Geef een voorproefje met een goodie  

Bij fysieke events gebeurt het al regelmatig; van tevoren iets opsturen dat de deelnemer op de dag zelf kan gebruiken. Een opschrijfboekje, bedrukte pennen of vouchers voor de catering. Zeker dat laatste is onlosmakelijk verbonden met events. Mensen vinden het fijn om even niet na te denken over de lunch. Die catering kan thuis natuurlijk ook. Want zeg nou eerlijk: een voucher van Thuisbezorgd of een opgestuurd lunchpakket smaakt bovendien veel lekker dan die zelfgesmeerde boterham uit eigen keuken. Het triggert iets bij de deelnemer en zorgt voor een positief gevoel.  

TIP 2: Gebruik een goede warming-up  

Een event begint nooit op de dag zelf. Je kunt deelnemers alvast sfeer laten proeven door eerder met je communicatie te beginnen. Net zoals je van tevoren aankondigingen stuurt voor de kaartverkoop, kun je ook alvast tipjes van de sluier lichten. Dat kan in tekstvorm, maar video’s zijn natuurlijk stukken leuker. Laat die spreker zich alvast voorstellen, deel een tip uit een inspiratiesessie of neem een filmpje op met de registratiebalie waar de deelnemer alvast een badge krijgt.   

 

“Vooraf interessante tips delen, verhoogt de aandacht van de bezoeker” 

 

TIP 3: Verwen die oren of laat die mondhoeken krullen 

Waarom we wel blijven kijken naar een hooggeleerde wetenschapper in die talkshow op televisie? Waarschijnlijk omdat het programma continu wisselt van vorm. Vaak is het gevuld met entertainment. Wisseling van de spijs, zeg maar. En zo is het ook met je online event. Zet bijvoorbeeld muzikanten in de schijnwerpers of geef het podium een paar minuten aan een cabaretier. Een luchtige pauze doet het altijd goed. Daarover gesproken... pauzes!  

Jaarbeurs Online event organiseren interactie

TIP 4: Stop de tijd!  

Klinkt gek voor een online event, maar mensen moeten even weg van dat scherm. Niemand is immers gemaakt om uren achter elkaar stil te zitten. Las dus op tijd pauzes in. Zo kunnen de deelnemers even rustig die gemiste oproep terugbellen of een koffietje halen. Of beter nog: dat opgestuurde lunchpakketje van tip 1 openmaken. En dat allemaal zonder dat ze belangrijke content van je event hoeven te missen.  

 

“Iedereen snakt op den duur naar een pauze. Ongeacht hoe interessant het event is.” 

 

TIP 5: Iedereen is wel in voor een spelletje

Cliché of niet, maar van een goede pub quiz wordt iedereen blij. En al helemaal als er iets te winnen valt. Een 1-op-1-sessie met de keynote speaker doet het bijvoorbeeld altijd goed. Een quiz is een leuke afwisseling bij lange events. En ideaal om iedereen weer even bij de les te krijgen. Het schudt ingedutte deelnemers weer op een creatieve manier wakker.  

interactie online event organiseren

TIP 6: Pas matchmaking toe 

Een doorslaggevende factor om een event bij te wonen, heeft vaak te maken met wel of niet kunnen netwerken. Het is namelijk hét moment om andere mensen en bedrijven te ontmoeten met dezelfde interesses. Bied daarom ook online de mogelijkheid om te netwerken toe. Maak je geen zorgen, je hoeft niet iedereen in een chatfunctie te stoppen, of zelf vooraf alle deelnemers aan elkaar te koppelen. Er zijn verschillende softwareaanbieders die online netwerken mogelijk maken. Het is vaak een kwestie van een simpele integratie met jouw website of systeem.  

 

"Netwerken is doorslaggevende factor voor een deelname aan een event

 

Met deze zes tips zorg je ervoor dat jouw deelnemer geboeid blijft bij een online event. Uiteraard zijn er nog meer creatieve trucs om hen bij de les te houden. Heb jij dé tip? Vertel het ons! Zo zorgen we samen voor de mooiste events met de meeste impact.  

Bas Sterrenburg

Meer weten? We helpen je graag

Bas Sterrenburg - Accountmanager congressen en studio events

Meer weten over Jaarbeurs Studio? Ik vertel je graag meer over alle mogelijkheden!

events@jaarbeurs.nl  +31(0)30 295 58 81

 

Blogs

Rachel Jankowsky
Blog

Achter op de motor bij Rachel Jankowsky in de Wereld van Jaarbeurs

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Rachel Jankowsky is beursmanager MOTORbeurs Utrecht en Kampeer & Caravan Jaarbeurs en is financieel en commercieel eindverantwoordelijk voor beide beurzen. We stappen achter op de motor bij Rachel en ze vertelt hoe ze van haar passie haar werk heeft gemaakt.
Lees meer
Nina van der Knaap WEY lid
Blog

Werken in de Wereld van Jaarbeurs; hoe is dat eigenlijk? Lid van personeelsvereniging vertelt

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. Ons sterkste punt? Onze mensen. Want samen zijn we Jaarbeurs. Elke dag zetten we ons in om te zorgen dat een bezoek aan onze locatie bijzonder wordt. Maar … hoe is het eigenlijk als je zelf in de Wereld van Jaarbeurs werkt? Zijn er voor medewerkers ook van die betoverende feestjes, evenementen en borrels? Nina van der Knaap (lid van personeelsvereniging WEY) vertelt er meer over.
Lees meer
Tom van der zwaag - medewerker Jaarbeurs
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Tom van der Zwaag

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en hoe we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Tom van der Zwaag is beursmanager Bouw & Installatie en verantwoordelijk voor de operationele uitvoering binnen de bouw- en installatiesector van Jaarbeurs.
Lees meer
Jaarbeurs congreslocatie Media Plaza Flame foyer
Blog

Zo organiseer je in ieder seizoen een geslaagd evenement

Of het nou Pasen is, de zomervakantie of oud en nieuw. Het leven zit vol tradities en gewoontes. En dat is ook goed merkbaar in de evenementenbranche. In ieder seizoen zijn er elementen die jij in kunt zetten bij de organisatie van je bijeenkomst, om er een passende beleving van te maken. Bij Jaarbeurs hebben we hier al decennialang ervaring mee en daarom delen we graag onze expertise met jou!
Lees meer
Hong Jansen HR specialist artikel
Blog

Werken in de Wereld van Jaarbeurs; hoe is dat eigenlijk? HR vertelt

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. Ons sterkste punt? Onze mensen. Want samen zijn we Jaarbeurs. Elke dag zetten we ons in om te zorgen dat een bezoek aan onze locatie bijzonder wordt. Maar hoe is het eigenlijk als je zelf in de Wereld van Jaarbeurs werkt? Welke mogelijkheden krijg je als medewerker en hoe ziet het onboardingstraject eruit? Hong Jansen (HR Specialist) vertelt er meer over.
Lees meer
Jaarbeurs medewerker fotografie
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Martijn Harmelink

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Martijn Harmelink is teamlead Logistiek & Cybersecurity en is onder andere verantwoordelijk voor het managen van de salesteams van de evenementen ICT & Logistiek, Logistica, Cybersec Europe & NL. 
Lees meer