MVO Nederland - Dag voor DoenDenkers Jaarbeurs Beatrix Theater Utrecht Duurzaam evenement

Een Jaarbeurs vol DoenDenkers

Het grootste zakelijke duurzaamheidsfestival van Nederland in Utrecht

Wie over het klimaat nadenkt, kan al snel gaan ‘doem denken’. Maar dat was zeker niet de stemming op de jaarlijkse bijeenkomst van MVO Nederland. Voor het eerst was  Koninklijke Jaarbeurs gastheer van het grootste, jaarlijkse, zakelijke duurzaamheidsfestival van Nederland.

Begin juni bruisten de Expozaal en het Beatrix Theater van de ondernemingslust. Honderden doendenkers verzamelden zich om nieuwe ideeën op te doen voor een antwoord op de vraag hoe je als overheid of bedrijfsleven nog meer impact kan maken voor een duurzame toekomst van natuur en maatschappij. Mensen die in hun werkzame leven verantwoordelijk zijn voor duurzaamheidsbeleid, diversiteit en inclusie, maatschappelijk verantwoord ondernemen, corporate social responsibility. Ja, het gaat niet snel genoeg, vinden veel deelnemers. Maar iedere stap in de goede richting is er eentje.

MVO Nederland - Dag voor DoenDenkers Jaarbeurs Beatrix Theater Utrecht (5).jpg
MVO Nederland - Dag voor DoenDenkers Jaarbeurs Beatrix Theater Utrecht (47).jpg
MVO Nederland - Dag voor DoenDenkers Jaarbeurs Beatrix Theater Utrecht Duurzaam evenement

Netwerken en elkaar inspireren was zeker wat er gebeurde in de congreslocaties van Jaarbeurs. “U bent zo druk met elkaar bezig, dat u niet eens zag dat ik opkwam”, grapte de Vlaamse kunstenaar en dagvoorzitter Lucas de Man richting het publiek. Hij weet de zaal goed los te maken. De dag is bedoeld om professioneel meer impact te maken op het gebied van duurzaamheid, maar hij wil ook graag weten wat mensen zelf gaan doen. Tegels wippen in de achtertuin, van bank veranderen, vrijwilligerswerk, alleen maar biologische wijn kopen, het komt allemaal langs. “In de spiegel zeg je: goed bezig! Maar als je naar buiten loopt, zie je het resultaat niet.” Zijn belangrijkste boodschap: je mag kwetsbaarheid tonen. Echt duurzaam bezig zijn als organisatie is een zoektocht en dat mag je best laten zien, vindt hij.

Hulp in die zoektocht wordt er volop geboden tijdens het evenement. In de Expozaal is alle gelegenheid tot netwerken bij speciale tentoonstellingen en bij de diverse duurzame koffiebarretjes. Ook is er een aantal ‘domes’ in de zaal opgebouwd. Daarin vinden workshops plaats, waar bedrijven hun lessen en best practices delen. Het werkt fantastisch, vinden de deelnemers. Ook Jaarbeurs zelf verzorgt een sessie. Marloes van den Berg, Chief Sustainability Officer: “Bij Jaarbeurs hebben we onszelf het doel gesteld dat we de meest duurzame evenementenlocatie van Europa willen worden. Dat is een grote uitdaging, niet alleen operationeel, maar ook inhoudelijk. Mede vanwege dat laatste, willen we graag gastheer zijn van de belangrijkste beurzen, evenementen en congressen op het gebied van duurzaamheid. En deze Dag voor DoenDenkers past daar natuurlijk naadloos bij.” 

MVO Nederland - Dag voor DoenDenkers Jaarbeurs Beatrix Theater Utrecht (9).jpg

Wat ziet Jaarbeurs zelf dan als belangrijkste les? Marloes: “Dat duurzaamheid altijd een positieve business case is. En dat je voor succes moet starten met een top down approach. Ook is duidelijk dat we dit echt samen met onze leveranciers moeten doen. Zij hebben vaak de data, op basis waarvan we beter kunnen sturen op duurzaamheidsdoelstellingen. De nieuwe richtlijnen voor de Jaarverslaggeving, die vanaf 2025 gaan gelden, gaan ons als bedrijfsleven ook echt uitdagen om goed te rapporteren. En dus echt het verschil te maken. Ja, ik zie meer en meer bedrijven zich bewegen op het gebied van duurzaamheid, maar ik vind ook dat dat nog niet hard genoeg gaat. We zullen meer moeten doen met elkaar om echt het verschil te maken en klimaatverandering tegen te gaan.” 

MVO Nederland - Dag voor DoenDenkers Jaarbeurs Beatrix Theater Utrecht (9).jpg

Dat het sneller moet, blijkt ook uit de Nieuwe Economie Index van MVO Nederland, het cijfer dat het netwerk jaarlijks toekent aan het Nederlands bedrijfsleven en de Nederlandse economie. De teller staat nu op 16,5% en moet minstens op 20% staan in 2025. Zeker op het gebied van aandacht voor biodiversiteit en ‘nieuwe rijkdom’ moeten slagen gemaakt worden. In de nieuwe economie streven bedrijven volgens MVO Nederland naar waarden als gezondheid, welzijn, tevredenheid en harmonie met de omgeving. Positieve maatschappelijke impact in balans met financiële groei. Een positieve business case dus.

“Als we niet over waarden durven spreken, komen we niet vooruit”, aldus Lucas De Man. De dag wordt afgesloten door een ‘HR-manager’ die uitlegt hoe je met het implanteren van chips in de hoofden van medewerkers tot betere bedrijfsresultaten kan komen. Is het echt of geacteerd? De presentatie is in ieder geval gebaseerd op wat er technisch mogelijk is. “Als we niet zelf blijven nadenken over wat we echt belangrijk vinden, is dit een toekomstscenario”, aldus De Man. En dan het gaat niet allen over nadenken, maar ook over doen. Over doendenkers, die in Jaarbeurs goed opgeladen zijn om volop aan de slag te gaan. Alle beetjes helpen.