michelle ravesteijn trade mart blog

Jaarbeurs door de ogen van: Michelle Ravesteijn

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Jaarbeurs speelt en hoe we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Michelle Ravesteijn is Brand Marketing Manager van Trade Mart Utrecht, dé beurs waar retailers inkopen en inspiratie opdoen voor de segmenten Jewels & Watches, Fashion & Lifestyle, Kitchen & Dining en Home & Living. 

Als Brand Marketing Manager is Michelle medeverantwoordelijk voor het vermarkten van de Trade Mart Utrecht. Ze houdt zich bezig met het marketingcommunicatieplan en probeert met de juiste campagne in te spelen op de wensen en behoefte van de doelgroep om zo de juiste bezoeker te bereiken. Michelle werkt niet toe naar één beursmoment. Trade Mart Utrecht heeft namelijk een tweejaarlijkse Retailbeurs en vaste inkoopdagen in het Beatrixgebouw. Ze staat het hele jaar door in contact met de community. 

michelle ravesteijn trade mart blog

Bezoekers triggeren

‘Ik ben 24/7 bezig met het verhaal vertellen van onze exposanten en merken’ zegt Michelle. ‘We willen de retailers inspireren en op de hoogte houden van alle nieuwe producten en collecties die de exposanten voeren. We hebben exposanten met supermooie duurzame verhalen. Dat wil je als inkoper weten zodat je dit verhaal kan doorvertellen aan je eigen klant. Wij communiceren het dan via onze kanalen. Dat triggert bezoekers om langs te komen om het product te bekijken. Zo proberen we echt in contact te staan met onze vaste community. Het is mijn doel om te laten zien dat Trade Mart Utrecht dé plaats is waar je de laatste collecties vindt. Wil je vooruitlopen op wat de klant vraagt, dan moet je inkopen doen bij Trade Mart Utrecht.’ 

‘Inkopen doen bij Trade Mart Utrecht is inspirerend. Daar doen we hard ons best voor.’

Inspirerend inkopen doen

Daar waar vroeger de Retailbeurs enkel werd gezien als een inkoopgelegenheid, ziet Michelle nu een verschuiving: ‘Mensen ervaren het doen van inkopen nu als een inspirerend moment. En als een teamuitje. Naast het feit dat je als winkel echt de producten moet zien en de materialen wil vasthouden, wil je natuurlijk ook geïnspireerd worden. We doen daar hard ons best voor. We nodigen daarom inspirerende sprekers uit om te praten over allerlei uiteenlopende onderwerpen. Bijvoorbeeld hoe je meer uit je onderneming haalt, een winkel vormgeeft of hoe je de online omzet kunt optimaliseren.’

In de huid kruipen van bezoeker en exposant

Om zowel bezoekers als exposanten een fijne en inspirerende dag te bezorgen, verplaatst Michelle zich in de persoon. ‘Ik hou er zelf van als mensen met mij meedenken. Niet alleen een antwoord geven, maar echt meedenken over andere zaken. Dus dat probeer ik ook te doen.’ Michelle kruipt daarom zoveel mogelijk in de huid van de bezoeker of zet de figuurlijke pet van de exposant op. Zo vertelt ze: ‘Ik beeld me in dat ik een inkoper ben. Wat verwacht ik dan en wat heb ik nodig? Ik weet dat mensen graag direct naar binnen willen en liever niet lang wachten bij de registratiebalie. Toch kan het op sommige momenten druk worden bij de ingang. Daarom spring ik zelf ook weleens bij tijdens piekuren zodat het registreren soepel verloopt en iedereen snel naar binnen kan.’

‘Ik hou ervan dat mensen hier echt met je meedenken’

retail beurs trade mart 2023 michelle ravesteijn

Kleurrijke campagnes voor herkenbaarheid

‘We zijn altijd op zoek naar manieren om onze service nog beter te maken’ zegt Michelle. ‘Om dat te doen, letten we extra op de kleine details. Want we weten allemaal, als je een vraag hebt en je komt er niet uit, dan wekt dat irritatie op. Daarom probeer ik vooruit te denken. Een van die manieren is bijvoorbeeld door letterlijk kleurrijke campagnes op te zetten. Elk segment heeft een eigen kleur en die gebruiken we zowel on- als offline. We kleden bijvoorbeeld de etages waar het segment te vinden is ook in die kleur aan en de hostessen dragen kleding met de campagnekleuren. Het zorgt voor herkenbaarheid en gemak. Daarnaast ziet het er natuurlijk ook erg vrolijk uit.’ 

Creatief denken

Soms is het lastig om een oplossing te bedenken voor zaken waar Michelle zelf geen invloed op heeft. Ze probeert dan creatief te denken. Als voorbeeld geeft ze het wegvallen van parkeerterreinen door verbouwingen in de buurt. Michelle: ‘Veel van onze bezoekers nemen hun inkopen gelijk mee en lopen met dozen naar buiten. Ze moeten dan sjouwen naar andere parkeerterreinen. Ik kan me voorstellen dat dat best onhandig is. Daarom hebben we shuttlebusjes ingeschakeld die de bezoekers kunnen nemen. Zo kunnen ze makkelijk met hun spullen instappen en later bij hun auto inladen.’ 

michelle ravesteijn trade mart blog

De wil om mensen te helpen

Michelle haalt voldoening uit haar werk en heeft het bij Jaarbeurs naar haar zin. Dat heeft mede te maken dankzij de korte lijnen. Zo zegt ze: ‘Hoewel Jaarbeurs echt een grote organisatie is, lijkt en voelt dat niet zo. Zeker als je weet hoe de hazen lopen, dan kan je snel schakelen. Ik vind dat prettig. Dat komt namelijk ook ten goede aan onze exposanten en bezoekers.’ Michelle doelt daarmee op een idee dat ze onlangs opzette: ‘We kwamen erachter dat 80% van de bezoekers graag uitgenodigd wil worden door hun eigen exposant. Dat kan via een unieke registratielink. Toch zagen we dat exposanten dat nauwelijks deden. Daarom hebben we snel geschakeld met het Serviceteam. Zij hebben vervolgens telefonisch exposanten benaderd en vertelt hoe en waarom ze bezoekers kunnen uitnodigen. Al met al verhoogt dat de registratieaantallen en de tevredenheid van zowel bezoekers als exposanten. Dat verwacht je niet van zo’n grote organisatie, toch? Ik vind het een mooi voorbeeld van hoe snel we hier schakelen en hoe graag we iedereen willen helpen.’ 

Ook jouw passie volgen bij Jaarbeurs?

Bekijk onze vacatures op de werkenbij.jaarbeurs.nl

Blogs

FleurvandenBerg Accountmanager Congressen Jaarbeurs
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Fleur van den Berg

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Fleur van den Berg is account- en eventmanager congressen en is lid van het ‘Jaarbeurs Green Team’. Ze adviseert klanten en medewerkers graag hoe ze een duurzaam event kunnen organiseren.
Lees meer
Elsbeth
Blog

Online reis van onze exposanten in kaart

Bij Koninklijke Jaarbeurs brengen we continu verbeteringen aan om samen met onze exposanten nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. Eén van die manieren is onze focusgroep/klantarena, waarbij we een groep exposanten uitnodigen om met elkaar en met ons over een specifiek onderwerp de diepte in te gaan en ervaringen te evalueren. Het onderwerp was deze keer het MyJaarbeurs portaal. Hét online platform waar exposanten hun deelname kunnen voorbereiden. We nodigden tien exposanten uit om hun ervaringen met ons te delen tijdens een klantfocusgroep.
Lees meer
Bo scheermeijer
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Bo Scheermeijer

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Bo Scheermeijer is Supervisor Hospitality en doet z’n best elke dag tenminste één iemand te verrassen met zijn positieve energie.
Lees meer
TechniShow team 2024
Blog

Een dorp bouwen met Nicole van Leeuwen in de Wereld van Jaarbeurs

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Nicole van Leeuwen is Senior Account Manager van de vakbeurs TechniShow en is verantwoordelijk voor sales, van begin tot eind. We zetten onze bouwhelm op en lopen met Nicole de beursvloer op terwijl zij ons vertelt hoe ze van een bouwtekening een dorp creëert.
Lees meer
Rachel Jankowsky
Blog

Achter op de motor bij Rachel Jankowsky in de Wereld van Jaarbeurs

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Rachel Jankowsky is beursmanager MOTORbeurs Utrecht en Kampeer & Caravan Jaarbeurs en is financieel en commercieel eindverantwoordelijk voor beide beurzen. We stappen achter op de motor bij Rachel en ze vertelt hoe ze van haar passie haar werk heeft gemaakt.
Lees meer
Nina van der Knaap WEY lid
Blog

Werken in de Wereld van Jaarbeurs; hoe is dat eigenlijk? Lid van personeelsvereniging vertelt

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. Ons sterkste punt? Onze mensen. Want samen zijn we Jaarbeurs. Elke dag zetten we ons in om te zorgen dat een bezoek aan onze locatie bijzonder wordt. Maar … hoe is het eigenlijk als je zelf in de Wereld van Jaarbeurs werkt? Zijn er voor medewerkers ook van die betoverende feestjes, evenementen en borrels? Nina van der Knaap (lid van personeelsvereniging WEY) vertelt er meer over.
Lees meer