Jaarbeurs medewerker fotografie

Jaarbeurs door de ogen van: Martijn Harmelink

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Martijn Harmelink is teamlead Logistiek & Cybersecurity en is onder andere verantwoordelijk voor het managen van de salesteams van de evenementen ICT & Logistiek, Logistica, Cybersec Europe & NL

Sales zit in het bloed van Martijn, hij heeft een grote passie voor deze vaardigheid. Dat was vroeger wel anders. Sterker nog, op z’n achttiende was hij een introvert persoon en keek hij zelfs een beetje op tegen salesmensen. Hij bewonderde ze omdat ze zonder angst op anderen afstapten en een gesprek begonnen. Totdat hij zichzelf de vraag stelde: is het wel écht zo spannend? En om uit zijn comfortzone te stappen, besloot hij te kiezen voor een verkoopfunctie bij een tuinmeubelbedrijf. Hij merkte iets bijzonders. Zo vertelt hij: ‘Als je eenmaal in die flow zit, ga je op zoek naar de verbinding met elkaar en laat je het verkopen los. Je komt veel verschillende mensen tegen, van allerlei leeftijden, met eigen expertises en je kan van iedereen leren. Dat is blijven hangen.’ 

Met deze kennis in zijn broekzak startte hij jaren later bij Jaarbeurs als accountmanager en groeide door als teamlead Logistiek & Cybersecurity. Sales is hier nog steeds een belangrijk onderdeel van zijn werkzaamheden. Ongeveer 75% van zijn tijd is hij bezig met sales en relatiemanagement. De andere 25% beslaat het managen van salesmedewerkers waar hij fungeert als leidinggevende en aanspreekpunt. 

‘Sales is hier niet alleen koude verkoop. Veel werkzaamheden hebben te maken met relatiebeheer’

Veelzijdige werkzaamheden

Martijn heeft het naar zijn zin in zijn salesfunctie bij Jaarbeurs. Zo zegt hij: ‘Als je het heel plat slaat, verkopen we vierkante meters en waardevolle ontmoetingen. Uiteindelijk wil je het beurs- en congresgebouw zo goed mogelijk vullen om een kwalitatief sterke en volledige afspiegeling van de markt weer te geven. Daar komt meer bij kijken. Continu zijn we op zoek naar de manier waarop we onze klanten gedurende het hele jaar kunnen voorzien van waardevolle contacten. Met ruim 100 jaar ervaring heeft Jaarbeurs een enorm netwerk waar onze klanten gebruik van kunnen maken. Daarnaast is het niet alleen koude verkoop, want veel van mijn werkzaamheden komen neer op relatiebeheer. Ook kijken we goed naar wat de markt beweegt en welke bedrijven we daarop kunnen aanhaken om impact te creëren. We bezoeken daarom regelmatig andere congressen, beurzen en netwerkbijeenkomsten.

‘De zingeving van Jaarbeurs is voor mij heel waardevol’

Waardevolle bijdrage

Iets bij kunnen dragen aan de maatschappij vindt Martijn een van de voordelen van werken bij Jaarbeurs. ‘We faciliteren hier waardevolle ontmoetingen voor 2,5 miljoen bezoekers per jaar. Dat is echt bijzonder. Jaarbeurs heeft in mijn ogen een sterke maatschappelijk functie. Het is enorm belangrijk dat we elkaar fysiek blijven opzoeken. Daarmee zeg ik niet dat we de digitale samenleving niet moeten omarmen, maar de waarde van een fysiek evenement dat een of twee keer per jaar plaatsvindt, wordt steeds belangrijker. De zingeving van Jaarbeurs – en dan bedoel ik dus de purpose – is voor mij heel waardevol. Kijk bijvoorbeeld naar de BouwBeurs waar we de hele bouwsector van de Benelux samenbrengen. Door het delen van al die kennis en expertise leveren wij een belangrijke bijdrage aan de ontwikkelingen binnen bouwend Nederland.’

Jaarbeurs medewerker fotografie

Fijne werksfeer

Martijn kan naar eigen zeggen bij elk willekeurig bedrijf zijn draai wel vinden, zolang hij maar doet wat hij leuk vindt. Toch kiest hij heel bewust voor Jaarbeurs, met name vanwege de mensen en de cultuur: ‘Het komt uiteindelijk allemaal van binnenuit. Daar ben ik van overtuigd. Er zijn veel mooie bedrijven, maar bij Jaarbeurs zijn de mensen enorm leuk en is de sfeer goed. Het is er informeel en iedereen is vriendelijk. We willen elkaar hier helpen en gaan samen voor succes.’ 

‘Ik kijk hier nog steeds mijn ogen uit’

Samen toewerken naar een groot doel

Als we vragen wat Martijn het meest bijblijft tijdens zijn carrière bij Jaarbeurs tot nu toe, noemt hij de evenementen en de aanloop ernaartoe. ‘Ik krijg binnenkort een tweede kindje en ik zit al moeilijk te doen om een babykamer te behangen, te schilderen en een vloer te leggen. En bij Jaarbeurs wordt gewoon een heel dorp uit de grond gestampt binnen twee à drie dagen. Letterlijk! Dat blijf ik echt enorm bijzonder vinden. Je kijkt echt je ogen uit. Je ziet een week lang al je klanten bij elkaar en iedereen zit in een goede vibe. Energie verbindt mensen. En als je dat ziet gebeuren ... dan voel je dat ook echt. Dít is waar je met je team zo hard naartoe hebt gewerkt. Uiteindelijk hebben we tienduizenden mensen samengebracht en weet je dat er handel gedreven wordt en serieuze kennis gedeeld.’ 

ICT & Logistiek

Ook jouw passie volgen bij Jaarbeurs?

Bekijk onze vacatures op de werkenbij.jaarbeurs.nl

Blogs

FleurvandenBerg Accountmanager Congressen Jaarbeurs
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Fleur van den Berg

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons sterkste punt: onze mensen. Fleur van den Berg is account- en eventmanager congressen en is lid van het ‘Jaarbeurs Green Team’. Ze adviseert klanten en medewerkers graag hoe ze een duurzaam event kunnen organiseren.
Lees meer
Elsbeth
Blog

Online reis van onze exposanten in kaart

Bij Koninklijke Jaarbeurs brengen we continu verbeteringen aan om samen met onze exposanten nog succesvollere evenementen te organiseren. We vragen daarbij input van onze klanten en bezoekers. Eén van die manieren is onze focusgroep/klantarena, waarbij we een groep exposanten uitnodigen om met elkaar en met ons over een specifiek onderwerp de diepte in te gaan en ervaringen te evalueren. Het onderwerp was deze keer het MyJaarbeurs portaal. Hét online platform waar exposanten hun deelname kunnen voorbereiden. We nodigden tien exposanten uit om hun ervaringen met ons te delen tijdens een klantfocusgroep.
Lees meer
Bo scheermeijer
Blog

Jaarbeurs door de ogen van: Bo Scheermeijer

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Bo Scheermeijer is Supervisor Hospitality en doet z’n best elke dag tenminste één iemand te verrassen met zijn positieve energie.
Lees meer
TechniShow team 2024
Blog

Een dorp bouwen met Nicole van Leeuwen in de Wereld van Jaarbeurs

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Nicole van Leeuwen is Senior Account Manager van de vakbeurs TechniShow en is verantwoordelijk voor sales, van begin tot eind. We zetten onze bouwhelm op en lopen met Nicole de beursvloer op terwijl zij ons vertelt hoe ze van een bouwtekening een dorp creëert.
Lees meer
Rachel Jankowsky
Blog

Achter op de motor bij Rachel Jankowsky in de Wereld van Jaarbeurs

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. We vertellen je graag wat er bij Koninklijke Jaarbeurs speelt en de manier waarop we dingen aanpakken. Hoe? Door kennis te maken met ons meest waardevolle bezit: onze mensen. Rachel Jankowsky is beursmanager MOTORbeurs Utrecht en Kampeer & Caravan Jaarbeurs en is financieel en commercieel eindverantwoordelijk voor beide beurzen. We stappen achter op de motor bij Rachel en ze vertelt hoe ze van haar passie haar werk heeft gemaakt.
Lees meer
Nina van der Knaap WEY lid
Blog

Werken in de Wereld van Jaarbeurs; hoe is dat eigenlijk? Lid van personeelsvereniging vertelt

Koninklijke Jaarbeurs: de vriendelijke, duurzame en vernieuwende gastheer van heel Nederland. Een plek waar je elkaar ontmoet, inspireert, leert en groeit. Ons sterkste punt? Onze mensen. Want samen zijn we Jaarbeurs. Elke dag zetten we ons in om te zorgen dat een bezoek aan onze locatie bijzonder wordt. Maar … hoe is het eigenlijk als je zelf in de Wereld van Jaarbeurs werkt? Zijn er voor medewerkers ook van die betoverende feestjes, evenementen en borrels? Nina van der Knaap (lid van personeelsvereniging WEY) vertelt er meer over.
Lees meer