Busines Case A State Of Trance 2019

A State Of Trance 2019 - Zo groeit je event van 4.000 naar 35.000 bezoekers

In februari verzamelden tienduizenden fans zich om hun passie voor trancemuziek te delen in Jaarbeurs. Ook dit jaar was het jaarlijkse ‘feestje’ van Armin van Buuren een groot succes. Ruim 35.000 bezoekers uit maar liefst 100 verschillende landen, gingen los op hun favoriete muziek. De organisatie vertelt ons hoe ze zo’n groot event elk jaar weer succesvol kunnen realiseren en hoe je meegroeit met de groei van je event.

De hoofdshow in Nederland
Al 12 jaar is Dennis de Bruin (COO van evenementenbureau ALDA) betrokken bij de organisatie van A State Of Trance. Het event, dat oorspronkelijk begon als celebration van elke 50ste gelijknamige radio-uitzending van Armin van Buuren, is inmiddels een  wereldwijde tour geworden. Omdat de roots van de dj in Nederland liggen, vindt ook hier de hoofdshow plaats. En met succes: jaarlijks reizen duizenden fans uit alle landen van de wereld naar Jaarbeurs om de show bij te wonen. Hoe dat gelukt is? Hij tipt ons drie van zijn geheimen.

Tip 1: Kies een mega-centrale locatie
Hoewel het evenementenbureau ook de Ziggo Dome of Ahoy kan afhuren, kiest ALDA bewust voor Jaarbeurs. ‘Toen we jaren geleden begonnen met het eerste grote event in Nederland, trokken we zo’n 4000 bezoekers.’ zegt De Bruin. ‘We hebben allerlei locaties gehad, van de Maassilo in Rotterdam tot de Brabanthallen in Den Bosch. Maar we groeiden steeds uit ons jasje, inmiddels hebben we een locatie nodig die meer vijfendertig duizend mensen kan verwelkomen. En laten we eerlijk zijn: Jaarbeurs is een top venue qua indeling én bereikbaarheid. Het ligt op een mega-centrale locatie met goede uitvalswegen én de trein stopt voor de deur.’

Tip 2: Creëer iets vertrouwds voor de fans
Dankzij de verhuizing naar een grotere locatie, kon A State of Trance aanzienlijk groeien. Niet alleen schaalde het event op van 20.000 bezoekers naar 35.000 fans, maar werd Jaarbeurs ook een ‘huis van de show’ voor onze bezoekers.

De Bruin: ‘A State of Trance is niet zomaar een festival of event, het is een fan based community event. Onze fans zijn allemaal nauw betrokken met elkaar en de respons op onze communicatie is enorm hoog. We hebben een trouwe doelgroep en meer dan de helft van de bezoekers komt jaarlijks terug. Je moet dan ook iets doen voor deze mensen. Daarom hebben we bijvoorbeeld speciale ontmoetingsplekken en vijf muziekzalen gecreëerd waar mensen elkaar konden opzoeken om bij te praten. En bezoekers maken een live radio-uitzending mee in Jaarbeurs, waarbij Armin van Buuren 12 uur lang te volgen is.’

Tip 3: Denk vooruit
Dat een organisatiebureau het event evalueert, is niks nieuws. ALDA gaat een stapje verder en doet dit al voordat het event begint. Een slimme truc om eventuele problemen voor te zijn. De Bruin: ‘Vooraf stellen we bezoekers wat vragen. Denk aan: hoe ga je naar de venue toe, hoe laat kom je? Koop je een kluisje vooraf of regel je dat op het moment zelf? Zo kunnen we meten waar de piekmomenten liggen en hoe druk het ergens wordt. We kijken samen met Jaarbeurs hoe we deze grote groep mensen zo soepel mogelijk kunnen begeleiden, zonder dat er lange wachtrijen ontstaan.’

Ook de afgelopen editie was weer een gigantisch succes. Niet alleen verliep de samenwerking met Jaarbeurs vrijwel vlekkeloos, ook de fans waren weer te spreken over hun thuisbasis in Utrecht. Een goed teken volgens De Bruin: ‘In 2021 is de duizendste aflevering van Armin. Vooralsnog gaan we ervanuit dat het weer in Jaarbeurs is, maar ik doe er nog geen echte uitspraken over. Wat ik wel kan beloven is dat we met iets groots bezig zijn. Dit wordt een heel bijzondere celebration!’ 

Cases

Trading Card Games Jaarbeurs
Case

Waarom Jaarbeurs is uitgegroeid tot dé hotspot voor Trading Card Games

Utrecht en Koninklijke Jaarbeurs zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Want wie Utrecht zegt, zegt Jaarbeurs. En andersom. Tegenwoordig hebben ze nog een gemene deler, want samen hebben ze zich ontpopt tot een mekka voor liefhebbers van Trading Card Games (TCG). Vanuit alle hoeken van de wereld komen TCG-fans naar Jaarbeurs om kaartspellen van onder andere One Piece, Pokémon, Magic the Gathering en Yu-Gi-Oh! te spelen.
Lees meer
Rabobank 125 jaar medewerkersfeest bij Jaarbeurs Utrecht Evenementenlocatie
Case

Rabobank organiseert festival voor 10.000 man bij Jaarbeurs

Een compleet evenement voor 10.000 medewerkers organiseren in ongeveer drie weken tijd. Onmogelijk, zou je zeggen. En toch deed Rabobank het. Ter ere van het 125-jarig bestaan werd alles uit de kast getrokken voor een immens groot feest bij Koninklijke Jaarbeurs. Hoe ze dit klaarspeelden in zo’n korte tijd? Eventmanager bij de Rabobank, Hester Wilms onthult: ‘Wederzijds vertrouwen in elkaar.
Lees meer
PTG
Case

PTG/e kiest voor Jaarbeurs als vaste opleidingslocatie

Van ‘incidenteel’ een vergaderruimte huren bij Koninklijke Jaarbeurs naar 25 dagen per jaar een vaste zaal om postacademische cursussen te geven. Polymer Technology Group Eindhoven (PTG/e BV) heeft sinds een jaar ‘een nieuwe strategische plek’ gevonden bij het vergadercentrum Jaarbeurs MeetUp in het Beatrixgebouw in Utrecht. Tijd voor een evaluatie. Waarom kiest deze onderzoeks- en kennispartner specifiek voor Jaarbeurs en wat maakt het een geschikte locatie voor hun opleidingen?
Lees meer
Vilans testimonial zorgcongres bij Jaarbeurs Beatrix Theater
Case

Klant aan het woord: Vilans over succesvol samenwerken tijdens hun congres bij Jaarbeurs

Bij Jaarbeurs streven we ernaar om elke samenwerking tot een succes te maken. Daarom zijn we trots om een nieuwe testimonial video te presenteren waarin Vilans, expertisecentrum voor langdurige zorg, hun ervaring deelt over het organiseren van hun congres in ons Beatrix Theater. Bekijk het interview en ontdek wat Vilans te zeggen heeft over onze locatie, faciliteiten en ondersteuning tijdens het organiseren van hun congres.
Lees meer
Vakbeurs Openbare Ruimte
Case

Jaarbeurs en Vakbeurs Openbare Ruimte: samen naar succes

Verdubbeld in oppervlakte. Dát gebeurde er toen ExpoProof besloot om de Vakbeurs Openbare Ruimte te verplaatsen naar de hallen van Koninklijke Jaarbeurs. Wat volgt is een nauwe samenwerking waar ‘begrip voor elkaars situatie’ de boventoon voert. Marcel Beelen, COO ExpoProof, vertelt er meer over.
Lees meer
Geheugenpolidag
Case

Kracht van vertrouwdheid: Jaarbeurs als gastheer van Geheugenpolidag

‘Dit voelt weer als thuiskomen’ zegt Ellis Verpoort, projectmanager van Congress Care, als ze weer bij Koninklijke Jaarbeurs binnenstapt. Sinds een paar jaar organiseert Congress Care in opdracht van Nederlands Geheugenpoli Netwerk (NGN) elk jaar in de eerste week van november, de Geheugenpolidag bij Jaarbeurs. Ze is nog steeds blij met de keuze voor de congreslocatie in Utrecht.
Lees meer