Event support Jaarbeurs - Ondersteuning tijdens jouw vergadering, congres of beurs

The Digital Dutch 2021: 6.000 virtuele deelnemers in Jaarbeurs

‘Go big, or go home’ moet KPN hebben gedacht. De vorige editie van The Digital Dutch was al een sensatie die de boeken inging als ongekend spectaculair. Dit jaar ging de organisatie nóg een stapje verder. Alle Welling, organisator van het event en vakmanager KPN: ‘We hebben de lat voor volgend jaar wel héél hoog gelegd.’

Flexibele plug & play audiovisuele technologie licht geluid event

Keuze voor online

Klaas Rohde, eigenaar van het evenementenbureau Fjuze, organiseert al meerdere jaren in samenwerking met communicatiebureau Steam het event. Hij vertelt over de productieaanpak van dit jaar: ‘Vorig jaar moesten we noodgedwongen onze productie binnen een maand omkatten naar een digitale variant. Dit jaar wisten we: we houden het digitaal met Jaarbeurs als uitgangspunt. Waarom? Omdat het succes van vorig jaar zat in de grootte van het event. We hadden gewoon een kleine studio kunnen huren. Door corona is iedereen immers teruggevallen op de inhoud. Maar inhoud komt niet tot z’n recht als de vorm niet goed is. The Digital Dutch staat voor beleving: groot, intens en relevant. Een flinke set dus.’

 

The Digital Dutch bij Jaarbeurs Utrecht

Go big, or go home

En zo het geschiedde: Jaarbeurs werd omgebouwd tot The Digital Dutch-control room en er kwam een podium van maar liefst 30 bij 80 meter. Welling vult aan: ‘Ik geloof zelf niet zo in een digitale beurs waar je virtueel doorheen loopt als bezoeker. We wilden dus liever een soort film maken en daarom kozen we voor een studio met een immens podium met diepte en warmte. Daarnaast hebben we ons netwerk door Nederland fysiek nagebouwd. Om dat in beeld te brengen ben je niet alleen afhankelijk van vierkante meters, je moet ook over de hoogte beschikken.

"Ik denk dat we misschien wel de grootste studio van Europa hebben gebouwd."

Digitale kansen en innovaties

Wie The Digital Dutch een beetje kent, weet dat het event draait om digitale kansen en innovaties. De innovatievloer van het fysieke event is daar een mooie weerspiegeling van: hier laat KPN zien wat ze wat ze samen met haar klanten en technology partners bereikt op het gebied van innovatie. Maar bij gebrek aan een fysieke vloer, werd de organisatie gedwongen buiten de gebaande paden te treden.


Een geniale wending tot gevolg: de deelnemers keken live mee met drones die vanuit Jaarbeurs naar allerlei plekken vlogen waar nú digitale transformatie plaatsvindt. Ze vlogen onder andere naar Zaandam, waar deelnemers het ‘geheim’ van Albert Heijn te horen kregen: het bouwen van een ‘digital twin’. Ze kregen een kijkje in de keuken van het Solar Team in Eindhoven en bij Brekr, een e-brommer uit de Achterhoek. De reis eindigde bij de Politie. Het publiek mocht hier meekijken met een cyberspecialiste bij een digitale opsporing.

Live of online?

Met meer dan 6.000 kijkers, was The Digital Dutch dit jaar weer een groot succes. Beide mannen kijken er enorm positief op terug. Toch is er iets wat Rohde mist: de live feedback van bezoekers: ‘De reactie van je publiek terugkrijgen, daar doe je het voor. Er gaat niks boven de fysieke ervaring. Je voelt de bas door je lijf trillen, ervaart de diepte van zo’n zaal en de grootsheid van het event. Dat kennen filmmakers niet. Eventmanagers wel. Ik kan niet wachten om die beleving en emotie weer bij mensen naar binnen te brengen.'

Welling haakt hierop in: ‘We willen dit succes absoluut niet loslaten. Maar Rohde heeft gelijk; de waarde van het gesprek en de ervaring, is groter in het echte leven. We worstelen dus stiekem al met volgend jaar, we hebben de lat heel hoog gelegd.’ Ook Rohde is het hiermee eens: ‘In 2019 hebben we een fantastisch event neergezet. En dit jaar een complete online editie. Die twee moeten nu in elkaar vloeien. Vooralsnog hebben we de intentie om het weer in Jaarbeurs te houden. Het wordt een krachtige fusie van online en fysiek.’

 

Tekst door: Claire van Berkum / Fotografie door: Floris Heuer

Cases

Trading Card Games Jaarbeurs
Case

Waarom Jaarbeurs is uitgegroeid tot dé hotspot voor Trading Card Games

Utrecht en Koninklijke Jaarbeurs zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Want wie Utrecht zegt, zegt Jaarbeurs. En andersom. Tegenwoordig hebben ze nog een gemene deler, want samen hebben ze zich ontpopt tot een mekka voor liefhebbers van Trading Card Games (TCG). Vanuit alle hoeken van de wereld komen TCG-fans naar Jaarbeurs om kaartspellen van onder andere One Piece, Pokémon, Magic the Gathering en Yu-Gi-Oh! te spelen.
Lees meer
Rabobank 125 jaar medewerkersfeest bij Jaarbeurs Utrecht Evenementenlocatie
Case

Rabobank organiseert festival voor 10.000 man bij Jaarbeurs

Een compleet evenement voor 10.000 medewerkers organiseren in ongeveer drie weken tijd. Onmogelijk, zou je zeggen. En toch deed Rabobank het. Ter ere van het 125-jarig bestaan werd alles uit de kast getrokken voor een immens groot feest bij Koninklijke Jaarbeurs. Hoe ze dit klaarspeelden in zo’n korte tijd? Eventmanager bij de Rabobank, Hester Wilms onthult: ‘Wederzijds vertrouwen in elkaar.
Lees meer
PTG
Case

PTG/e kiest voor Jaarbeurs als vaste opleidingslocatie

Van ‘incidenteel’ een vergaderruimte huren bij Koninklijke Jaarbeurs naar 25 dagen per jaar een vaste zaal om postacademische cursussen te geven. Polymer Technology Group Eindhoven (PTG/e BV) heeft sinds een jaar ‘een nieuwe strategische plek’ gevonden bij het vergadercentrum Jaarbeurs MeetUp in het Beatrixgebouw in Utrecht. Tijd voor een evaluatie. Waarom kiest deze onderzoeks- en kennispartner specifiek voor Jaarbeurs en wat maakt het een geschikte locatie voor hun opleidingen?
Lees meer
Vilans testimonial zorgcongres bij Jaarbeurs Beatrix Theater
Case

Klant aan het woord: Vilans over succesvol samenwerken tijdens hun congres bij Jaarbeurs

Bij Jaarbeurs streven we ernaar om elke samenwerking tot een succes te maken. Daarom zijn we trots om een nieuwe testimonial video te presenteren waarin Vilans, expertisecentrum voor langdurige zorg, hun ervaring deelt over het organiseren van hun congres in ons Beatrix Theater. Bekijk het interview en ontdek wat Vilans te zeggen heeft over onze locatie, faciliteiten en ondersteuning tijdens het organiseren van hun congres.
Lees meer
Vakbeurs Openbare Ruimte
Case

Jaarbeurs en Vakbeurs Openbare Ruimte: samen naar succes

Verdubbeld in oppervlakte. Dát gebeurde er toen ExpoProof besloot om de Vakbeurs Openbare Ruimte te verplaatsen naar de hallen van Koninklijke Jaarbeurs. Wat volgt is een nauwe samenwerking waar ‘begrip voor elkaars situatie’ de boventoon voert. Marcel Beelen, COO ExpoProof, vertelt er meer over.
Lees meer
Geheugenpolidag
Case

Kracht van vertrouwdheid: Jaarbeurs als gastheer van Geheugenpolidag

‘Dit voelt weer als thuiskomen’ zegt Ellis Verpoort, projectmanager van Congress Care, als ze weer bij Koninklijke Jaarbeurs binnenstapt. Sinds een paar jaar organiseert Congress Care in opdracht van Nederlands Geheugenpoli Netwerk (NGN) elk jaar in de eerste week van november, de Geheugenpolidag bij Jaarbeurs. Ze is nog steeds blij met de keuze voor de congreslocatie in Utrecht.
Lees meer