HKU

Koninklijke Jaarbeurs en HKU maken winnaars posterwedstrijd 2024 bekend

Utrecht, 15 april 2024 – De winnaars van de jaarlijkse Koninklijke Jaarbeurs posterwedstrijd 2024 zijn bekend. Vanuit ruim 50 inzendingen is Jonas van Son, student aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), door de jury als winnaar beoordeeld. De tweede prijs is gewonnen door Julia Penning en op de derde plek eindigde Dewi van der Meulen. Aanmoedigingsprijzen waren er voor Rebecca Stroeven, Tobias Muller en Marileen Janssen. Ieder jaar organiseert Koninklijke Jaarbeurs een posterwedstrijd voor HKU-studenten. Dit jaar was het thema gekoppeld aan de campagne ‘De wereld van Jaarbeurs’. Sinds 1917 heeft Jaarbeurs een traditie van affiches gemaakt door Nederlandse ontwerpers. Om deze traditie hoog te houden vraagt zij jaarlijks aanstormende Nederlandse ontwerpers van HKU om een nieuwe jaarposter te maken.

Winnende poster: HKU-student ontwerpt kleurrijke levenslijn van Jaarbeurs
Jaarbeurs heeft in samenwerking met HKU studenten uitgedaagd om een poster te maken rondom de campagne ‘De wereld van Jaarbeurs’. In deze campagne geeft Jaarbeurs met bijzondere verhalen van klanten, bezoekers en medewerkers de diversiteit aan mogelijkheden die Jaarbeurs biedt weer. Esther Driessen, juryvoorzitter en hoofd corporate communicatie van Koninklijke Jaarbeurs: “We hebben fantastische inzendingen mogen beoordelen van aanstormende Nederlandse ontwerpers. Jonas van Son heeft een kleurrijke poster ontworpen waarop de levenslijn van Jaarbeurs in verschillende kleuren is verwikkeld. De kleuren staan synoniem voor de verhalen van ‘De wereld van Jaarbeurs’. Het ontwerp vormt een duidelijk geheel, dus wat ons betreft is Jonas een terechte winnaar.” Jonas van Son: "Om hier te mogen staan was al een eer, maar dat ik heb gewonnen is helemaal fantastisch." De winnende poster is de komende periode op verschillende plekken binnen en buiten Jaarbeurs te zien.

Aanstormende Nederlandse ontwerpers vallen in prijzen
De tweede prijs werd gewonnen door Julia Penning. Natalie Dubois, curator toegepaste kunst & vormgeving van het Centraal Museum, is als jurylid onder de indruk: “Een prachtige grafische poster dat tot een mooi geheel leidt. Door het gradiënt gebruik en de lichte tinten gebeurt er veel, maar is het toch rustig om naar te kijken.” De derde prijs ging naar Dewi van der Meulen. “Deze illustratieve poster is een bom van creativiteit. Elke letter geeft een ander verhaal van de wereld van Jaarbeurs weer”, vertelt jurylid Mark Westra, content marketeer Koninklijke Jaarbeurs.

Jitkse Hirs, relatiemanager HKU, benadrukt de goede samenwerking: “Jaarbeurs biedt onze talentvolle studenten een prachtig podium. De kruisbestuiving tussen het talent van HKU en onze samenwerkingspartner Jaarbeurs leidt ook dit jaar weer tot een geweldig resultaat.”

Aanmoedigingsprijzen: explosie van kleuren
De jury reikte ook aanmoedigingsprijzen uit. Zo vallen Rebecca Stroeven, Tobias Muller en Marileen Janssen in de prijzen. Peter Roeleveld, winnaar HKU posterwedstrijd 2021, begeleidde deze editie: “De explosie van kleuren die Rebecca Stroeven gebruikte voor haar poster waarmee zij oude affiches van de afgelopen jaren gebruikte, maakt dat we haar een aanmoedigingsprijs geven. Ook Tobias Muller is een terechte tweede winnaar van de aanmoedigingsprijs. Op een speelse illustratieve wijze heeft hij het thema ‘De wereld van Jaarbeurs’ perfect weergegeven in een wereldbol. Ook Marileen Janssen ontwierp een poster die visueel fijn is om naar te kijken. Zij verdient ook een terechte aanmoedigingsprijs. Haar poster laat de levenslijn van Jaarbeurs goed zien. Er is geen begin en er is geen eind. Een constant veranderend pad maar wel met een visie die hetzelfde blijft.”

De jury van de Koninklijke Jaarbeurs posterwedstrijd 2024 bestond uit Natalie Dubois, curator toegepaste kunst & vormgeving Centraal Museum, Esther Driessen, hoofd corporate communicatie Koninklijke Jaarbeurs, Mark Westra, content marketeer Koninklijke Jaarbeurs en Roos van Laer, conservator in opleiding. De wedstrijd werd begeleid door de winnaar van de editie van 2021, Peter Roeleveld.

Nieuws

KreaDoe
Nieuws

Creatief hobbyen populair: KreaDoe Lentefestival trekt recordaantal bezoekers

Utrecht, 24 april 2024 – Nederlandse en Belgische creatievelingen kwamen afgelopen weekend samen tijdens de derde editie van het KreaDoe Lentefestival. Het creatiefste festival van de Benelux trok zo’n 24.000 bezoekers, een kwart meer dan de vorige editie. De organisatie kijkt terug op een succesvolle editie met zeer enthousiaste reacties van exposanten en bezoekers. Marleen Rompen, beursmanager KreaDoe Lentefestival: “Samen met 225 exposanten boden we een beurs bomvol beleving. Het was een enorm drukbezochte editie met veel jonge creatievelingen. Zij ontdekten de nieuwste hobby’s, ontmoetten hun favoriete influencer en shopten talloze lifestyle producten. Ik kijk mega trots terug op deze bruisende editie!”
Zorg&ict
Nieuws

Drukbezochte vakbeurzen Zorg&’24 in Koninklijke Jaarbeurs bomvol innovaties en oplossingen

Utrecht, 18 april 2024 – De organisatie van de Zorg&’24 vakbeurzen kijkt terug op een drukbezochte succesvolle editie met zeer tevreden reacties van exposanten en bezoekers. Koninklijke Jaarbeurs organiseerde naast de vakbeurs Zorg & ict twee nieuwe zorgvakbeurzen: Zorg & food en Zorg & facility. De vakbeurzen trokken gezamenlijk ruim 32.500 bezoekers. Met het thema ‘Fit for the future’ inspireerden meer dan 350 exposanten en 400 sprekers bezoekers over innovaties en oplossingen op het gebied van digitale transformatie, duurzame voeding en facilitaire zaken.
DHW
Nieuws

Dutch Health Week overtreft verwachtingen met ruim 55.000 bezoekers

Utrecht, 18 april 2024 – Domstad Utrecht was afgelopen week het kloppend hart van mentale gezondheid en fitheid tijdens de Dutch Health Week. De organisatie en samenwerkende partijen kijken terug op een succesvolle editie met ruim 55.000 bezoekers. Van zondag 7 tot en met zondag 14 april vonden verspreid door de stad allerlei activiteiten plaats voor bewoners en zorgprofessionals. Van een sportles, een concert van het alzheimerkoor, een expositie bij de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), een open dag bij bloedbank Sanquin tot verschillende zorgvakbeurzen bij Koninklijke Jaarbeurs. Tijdens Culturele Zondag Beating Heart, gaf burgemeester Sharon Dijksma het startschot van de Dutch Health Week. Audrey Wilschut, projectleider Dutch Health Week: “Het bruiste in de stad, de interesse in activiteiten was enorm. We hebben samen met veel Utrechtse organisaties, van klein tot groot, een mooie basis neergelegd voor volgende edities.”
Congrescoaches
Nieuws

Koninklijke Jaarbeurs introduceert campagne Congrescoaches

Utrecht, 17 april 2024 – Vandaag lanceert Koninklijke Jaarbeurs de campagne ‘Congrescoaches’. Met deze campagne wil zij zich met haar kennis en kunde onderscheiden als dé congres- en vergaderlocatie van Nederland. De afgelopen twee jaar won Jaarbeurs de gouden award voor beste congreslocatie van het land vanwege haar persoonlijke begeleiding bij het organiseren van congressen en vergaderingen. Om dit over het voetlicht te brengen introduceert de Utrechtse evenementenlocatie de congrescoaches in haar nieuwste campagne.
HKU
Nieuws

Koninklijke Jaarbeurs en HKU maken winnaars posterwedstrijd 2024 bekend

Utrecht, 15 april 2024 – De winnaars van de jaarlijkse Koninklijke Jaarbeurs posterwedstrijd 2024 zijn bekend. Vanuit ruim 50 inzendingen is Jonas van Son, student aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU), door de jury als winnaar beoordeeld. De tweede prijs is gewonnen door Julia Penning en op de derde plek eindigde Dewi van der Meulen. Aanmoedigingsprijzen waren er voor Rebecca Stroeven, Tobias Muller en Marileen Janssen. Ieder jaar organiseert Koninklijke Jaarbeurs een posterwedstrijd voor HKU-studenten. Dit jaar was het thema gekoppeld aan de campagne ‘De wereld van Jaarbeurs’. Sinds 1917 heeft Jaarbeurs een traditie van affiches gemaakt door Nederlandse ontwerpers. Om deze traditie hoog te houden vraagt zij jaarlijks aanstormende Nederlandse ontwerpers van HKU om een nieuwe jaarposter te maken.
Jaarbeurs
Nieuws

Jaarverslag Koninklijke Jaarbeurs 2023: Meer mensen, meer waardering, meer winst

Utrecht, 15 april 2024 - Koninklijke Jaarbeurs publiceert vandaag haar geïntegreerde jaarverslag over 2023. Dit verslag beschrijft haar activiteiten, strategie, financiële- en niet-financiële resultaten en belangrijke thema’s van het afgelopen jaar. De behaalde resultaten op het gebied van...